LECCIÓN: VERBOS CON MODIFICACIÓN ORTOGRÁFICA EN PRETÉRITO INDEFINIDO/ LESSON: VERBS WITH SPELLING CHANGES IN THE PRETERITE TENSE

Two Paths, One Destination: Choose the Learning Style That Fits You Best!
⚡ The Cheat Code for Spanish: Fast and Visual Learners ⚡
Want quick results without getting lost in explanations? ⇒ This section is your shortcut.📌 Time-saving: Learn the essentials in minutes—perfect for busy schedules.
📌 Visual learning: Clear, concise, and easy-to-remember information.
📌 Hands-on approach: Interactive exercises to apply what you’ve learned.
If you make mistakes in the exercises, we recommend reading the full lesson and completing each activity—remember, the goal is mastery!
🤿 The Spanish Deep Dive: For Thorough Learners 🤿
Do you love exploring every detail and fully understanding grammar? ⇒ This section is for you.
Dive into a comprehensive lesson packed with clear explanations, detailed examples, and exercises to help you master the topic. You’ll also find an extensive list of real-world examples—perfect for expanding your vocabulary!📌 Deep understanding: Step-by-step explanations to answer every «why.»
📌 Real-world context: Grammar in everyday situations for meaningful learning.
📌 Expanded vocabulary: A broad range of words and phrases in different contexts.
📌 Grammar mastery: Exercises and examples to reinforce knowledge and correct usage.
📌 Personalized learning: Drop-down sections with extra content—decide how much detail you need and learn at your own pace.
📌 Comprehensive resource: An all-in-one guide for in-depth learning.
⚡ The Cheat Code for Spanish ⚡
🤿 The Spanish Deep Dive 🤿

Existen dos tipos de verbos con modificación ortográfica en el Pretérito Indefinido. Esta modificación deriva de la necesidad de mantener la pronunciación correcta o cumplir con una regla ortográfica del español.
There are two types of verbs with spelling changes in the Preterite tense. This modification derives from the need to maintain correct pronunciation or comply with a Spanish spelling rule.
GRUPO 1
Identificación de la irregularidad
Identification of the irregularity
Se trata de los verbos terminados en -car → buscar, -gar → pagar, -zar → empezar. Estos verbos tienen una modificación ortográfica en la primera persona singular (yo) en el pretérito indefinido. Este cambio asegura que la pronunciación o la ortografía del verbo no se vea alterada al pronunciarse en pasado como veremos más adelante.
This applies to verbs ending in -car → buscar, -gar → pagar, -zar → empezar. These verbs undergo a spelling change in the first-person singular (yo) in the preterite tense. This change ensures that the pronunciation or spelling of the verb remains consistent when pronounced in the past tense, as we will see later.
Este cambio solo ocurre en el pretérito indefinido y en el pronombre yo, el resto de las formas del verbo (tú, él/ella, nosotros, ellos) no sufren modificaciones.
This change only occurs in the preterite tense and the first-person singular pronoun (yo); the other forms of the verb (tú, él/ella, nosotros, ellos) do not undergo modifications.

Explicación del Cambio Ortográfico
Orthographic Change Explanation
Veamos más detenidamente las terminaciones para entender por qué se produce este cambio.
Let’s take a closer look at the endings to understand why this change occurs.
-car (c → qu): Cambiamos la «c» a «qu» para conservar el sonido fuerte de la «c» (como en «casa»), ya que una «c» seguida de «e» se pronunciaría como «z». We change the «c» to «qu» to preserve the strong sound of the «c» (as in «casa»), since a «c» followed by «e» would be pronounced like a «z.»
Ejemplo: «buscar» → yo busqué.
-gar (g → gu): Cambiamos la «g» a «gu» para preservar el sonido suave de la «g» (como en «guerra»), la g + e y la g + i, si no se agrega la «u” suenan como la “j” (como en “gente” y “giro”). We change the «g» to «gu» to preserve the soft sound of the «g» (as in «guerra»), because «g» + e and «g» + i, if the «u» is not added, would sound like the «j» (as in «gente» and «giro»).
Ejemplo: «pagar» → yo pagué.
-zar (z → c): Cambiamos la «z» a «c» porque en español no se puede escribir una «z» antes de la vocal «e», salvo excepciones. We change the «z» to «c» because in Spanish, a «z» cannot be written before the vowel «e», except for some exceptions.
Ejemplo: «empezar» → yo empecé. 
Estos cambios no afectan a las demás formas (pronombres) del pretérito indefinido, ya que no enfrentan el mismo desafío fonético. These changes do not affect the other forms (pronouns) of the preterite tense, as they do not face the same phonetic challenge.
                                          
🎯Ejercicio:
Resúmen de las Reglas
Summary of the Rules
                                            
Más: ¿Por qué cambiamos la consonante? 
More: Why do we change the consonant?
Haz clic en cada tipo de verbo para una explicación más detallada. Si ya lo tienes claro, continúa con el próximo título más abajo.
Click on each type of verb for a more detailed explanation. If you’re already clear, move on to the next title below.
                          
Cómo se ve la conjugación completa
The full conjugation looks like this.
Ejemplo con el verbo «buscar» (-car):
- Yo busqué (c → qu)
- Tú buscaste
- Él buscó
- Nosotros buscamos
- Vosotros buscasteis
- Ellos buscaron
 
Ejemplo con el verbo «pagar» (-gar):
- Yo pagué (g → gu)
- Tú pagaste
- Él pagó
- Nosotros pagamos
- Vosotros pagasteis
- Ellos pagaron
 
Ejemplo con el verbo «empezar» (-zar):
- Yo empecé (z → c)
- Tú empezaste
- Él empezó
- Nosotros empezamos
- Vosotros empezasteis
- Ellos empezaron
 

🎯Ejercicio:
Ejemplos en contexto
Examples in context

Más ejemplos en contexto
More examples in context
A continuación, te dejamos una lista de oraciones simples usando verbos con modificación ortográfica en el pretérito indefinido. Los ejemplos incluyen todos los pronombres para que observes las diferencias, especialmente en la primera persona de singular.
Below, we leave you a list of simple sentences using verbs with spelling changes in the preterite tense. The examples include all pronouns so you can observe the differences, especially in the first-person singular.
Usa estas frases como ejemplos para practicar. Puedes leerlas en voz alta, copiarlas o incluso cambiarlas con otros sujetos y contextos. ¡Buena suerte! 😊
Use these sentences as examples to practice. You can read them out loud, copy them, or even change them with other subjects and contexts. Good luck! 😊

Lista de verbos con modificación ortográfica
List of verbs with spelling changes
¿Quieres descubrir más verbos que presentan esta irregularidad? Aquí tienes tres listas de los verbos con modificación ortográfica en pretérito indefinido.
Do you want to discover more verbs that show this irregularity? Here are three lists of verbs with spelling changes in the preterite tense.

🎯Ejercicio:
Completa los espacios en blanco con la forma correcta del verbo en pretérito indefinido para cada pronombre. Todos los verbos son irregulares y los hemos practicado en esta lección. ¡Buena suerte, tú puedes! 😉
Fill in the blanks with the correct conjugation of the verb in the preterite tense for each pronoun. All the verbs are irregular, and we’ve practised them in this lesson. Good luck—you got this!
GRUPO 2
Identificación de la irregularidad
Identification of the irregularity
Este grupo incluye los verbos terminados en -er o -ir cuya raíz termina en una vocal como construir, que la raíz termina en “u”. Estos verbos presentan modificaciones en el pretérito indefinido para resolver problemas ortográficos y fonéticos, específicamente en las formas de tercera persona del singular (él/ella/usted) y plural (ellos/ellas/ustedes). 
This group includes verbs ending in -er or -ir whose root ends in a vowel, such as «construir,» where the root ends in «u.» These verbs present modifications in the preterite tense to resolve orthographic and phonetic issues, specifically in the third person singular (él/ella/usted) and plural (ellos/ellas/ustedes) forms.
Todos los verbos de este grupo tienen en común un cambio ortográfico, y algunos de ellos también presentan un cambio de acentuación. A continuación, te describimos ambos aspectos.
All the verbs in this group have in common an orthographic change, and some of them also present an accentuation change. Below, we describe both aspects.
2-a. Cambio ortográfico: «i» cambia a «y».
Orthographic Change: «i» changes to «y».
En las formas de la tercera persona del singular (él/ella/usted) y plural (ellos/ellas/ustedes), la vocal «i» de la terminación del verbo conjugado (vivió/ vivieron) sufre un cambio ortográfico y se reemplaza por una «y». Esto ocurre para evitar secuencias gráficas incómodas como «uió», «uieron», etc, como pasaría en formas como «construió» o «construieron» que cambian a «construyó» y «construyeron».
In the third person singular (he/she/you formal) and plural (they/you all formal) forms, the vowel «i» in the verb’s conjugated ending (vivió/vivieron) undergoes an orthographic change and is replaced by a «y.» This occurs to avoid awkward graphical sequences like «uió», «uieron», etc., as would happen in forms like «construió» or «construieron,» which change to «construyó» and «construyeron.»

Este cambio ortográfico es común a todos los verbos que terminan en -uir, y a otros verbos que tienen también un cambio de acentuación, como veremos en el punto 2b.
This orthographic change is common to all verbs ending in -uir, and to other verbs that also have an accentuation change, as we will see in point 2b.
Ejemplos de verbos:
- Destruir: destruí, destruiste, destruyó, destruimos, destruisteis, destruyeron. → to destroy 2
- Incluir: incluí, incluiste, incluyó, incluimos, incluisteis, incluyeron. → To include
- Distribuir: distribuí, distribuiste, distribuyó, distribuimos, distribuisteis, distribuyeron. → To distribute
- Excluir: excluí, excluiste, excluyó, excluimos, excluisteis, excluyeron. → To exclude
- Disminuir: disminuí, disminuiste, disminuyó, disminuimos, disminuisteis, disminuyeron. → To decrease
- Huir: huí, huiste, huyó, huimos, huisteis, huyeron. → To flee
 
2-b. Cambio adicional de acentuación
Additional Accentuation Change
Estos verbos presentan tanto el cambio ortográfico de «i» a «y» como un cambio de acentuación que coloca la tilde en la “i” de las terminaciones regulares (iste- imos, isteis). Esto sucede para destacar la vocal como tónica y evitar confusiones fonéticas.
These verbs undergo both the orthographic change from «i» to «y» and an accentuation change that places an accent on the «i» in the regular endings (iste, imos, isteis). This happens to highlight the vowel as stressed and avoid phonetic confusion.

Más de estos verbos:
- Creer: creí, creíste, creyó, creímos, creísteis, creyeron. → To believe
- Caer: caí, caíste, cayó, caímos, caísteis, cayeron. → To fall
- Oír: oí, oíste, oyó, oímos, oísteis, oyeron. → To hear
- Proveer: proveí, proveíste, proveyó, proveísteis, proveímos, proveyeron. → To provide
- Poseer: poseí, poseíste, poseyó, poseísteis, poseímos, poseyeron. → To possess
 
Los verbos derivados de estos siguen la misma conjugación, como releer, recaer, descreer, entreoír.                                                                           The verbs derived from these, such as releer – to reread, recaer – to relapse, descreer – to disbelieve, entreoír – to overhear are conjugated the same way.
🎯Ejercicio:
Completa el diálogo entre las dos personas arrastrando el verbo correcto al espacio en blanco. Todos los verbos están en pretérito indefinido. Complete the dialogue between the two people by dragging the correct verb into the blank space. All the verbs are in the preterite tense. Good luck!
- Clave: Coloca los verbos irregulares correctamente escritos en los espacios del diálogo.
 Tip: Place the correctly spelled irregular verbs into the blanks in the dialogue.
- Clave: Si encuentras un verbo incorrectamente escrito, arrástralo al tarro de basura.
 Tip: If you find an incorrectly spelled verb, drag it to the trash can.
Contexto del diálogo en inglés:
English context for the dialogue:
👩🏾: Hi, I arrived in Barcelona yesterday.
👩🏼: Did you read my message on Saturday?
👩🏾: No, my boyfriend read it.
👩🏼: Oh, what a shame! I thought you had already seen it.
👩🏾: Yes, my boyfriend thought so too, so he opened it. But I couldn’t—the trip exhausted me. I’m so tired. Did something happen?
👩🏼: Nothing serious. I wanted to tell you that I used your car, and when I parked, I scraped another car.
👩🏾: Really?
👩🏼: Yes, don’t get mad. The car’s owner ran away, and the police reduced the fine.
👩🏾: I can’t believe it! But did the owner hear the crash?
👩🏼: I think he didn’t realize what had happened.
                                                                                        
Did We Keep Our Promise? 🔥
You made it this far! Whether you breezed through⚡The Cheat Code for Spanish⚡or dove deep into🤿The Spanish Deep Dive🤿, it’s time for the ultimate test. Do you really have this down? 🏆
We take your learning seriously, and we want to ensure this lesson lives up to its promise. That’s why we’ve created this final challenge—to put your knowledge to the test.
This is the grand finale of the most thorough lesson out there, designed to ensure nothing slips through the cracks. Now’s your chance to prove it! 💥
What’s in store?
📌 A challenging activity to lock in everything you’ve learned.
📌 The chance to confirm you’ve mastered the topic.
📌 Confidence that you’ve made the most of the best material available.
📌 Peace of mind knowing you didn’t miss a thing.Don’t leave room for doubt—take the challenge and show what you’ve learned!
🎯Ejercicio final:
¡Hola Español! te trae dos partes de una historia sobre un proyecto imposible. En ‘Apagón Creativo en Suspenso’, un bloqueo y un afiche misterioso ponen a prueba el proyecto. En ‘El Arte de la Imperfección’, los errores se transforman en aprendizaje. ¡Esta es tu oportunidad! En el transcurso de estas historias, encontrarás una colección única: TODOS los verbos irregulares que hemos visto. ¡Pon a prueba tu ingenio y descubre este valioso recurso!
¡Hola Español! brings you two parts of a story about an impossible project. In «Creative Blackout in Suspense,» a mental block and a mysterious poster put the project to the test. In «The Art of Imperfection,» mistakes turn into learning experiences. This is your chance! Throughout these stories, you’ll find a unique collection: ALL the irregular verbs we’ve covered. Put your wits to the test and uncover this valuable resource! 🚀
There you have it! You’ve mastered the irregular verbs with spelling changes in the preterite tense! 🎉 You’ve taken a big step towards perfecting your understanding and use of Spanish grammar.
Remember, the learning journey never ends, and there’s always more to discover! 🌟
See you next time, Spanish champion! 👏


 Two Paths, One Destination: Choose the Learning Style That Fits You Best!
 Two Paths, One Destination: Choose the Learning Style That Fits You Best!